Proteinpulver för dig som tränar ofta

Proteinpulver – inte enbart för muskelbyggare

Om man har en sund kost som innehåller rekommendationer från Livsmedelsverket så finns det egentligen ingen anledning att äta extra protein om man inte tränar. Med tanke på att denna webbplats fokuserar på träning så finns det vissa enkla anledningar till varför man ska få i sig extra protein.

Många tror att det endast är muskelbyggare som äter extra protein för att få stora muskler men detta är en myt då proteinpulver är så mycket mer än att bidra till att få stora muskler.

Om man tränar flera gånger i veckan så behöver kroppen också vila och återhämta sig. För att kroppen ska kunna återhämta sig på bästa sätt är extra protein en bra källa. Proteinpulvret innehåller bland annat aminosyror som gör att dina muskler enklare återhämtar sig och således snabbare blir redo för träning igen.

Proteinpulver är också ett bra alternativ om man är vegetarian eller vegan. Då det ibland kan vara svårare att få i sig proteiner i dessa fall så är våra vegetariska och veganska alternativ ett bra val. Tänk dock på att undvika vassleprotein då det härstammar från mjölk.

Vad som händer med proteinet i kroppen

Protein är en grundsten i kroppen som bygger upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Proteinet byggs upp av 20 stycken aminosyror, där 9 av dem är essentiella vilket innebär att kroppen inte själv kan bygga upp dem. Två av dessa är väldigt viktiga för immunförsvaret och det är glutamin och arginin.

När man tränar väldigt hårt så börjar kroppen bryta ner musklerna och i detta fall är det extra viktigt att fylla på med energi. Många atleter dricker därför en shake direkt efter träningspasset eller en sportdryck med BCAA (aminosyror) under träningspasset. Ett tips på proteinpulver efter ett pass eller under en tävling är vassleprotein då detta tas upp väldigt snabbt av kroppen. Läs mer om vassleprotein i denna artikeln.

Hur mycket protein ska man äta

Viktigt att tänka på när man väljer kosttillskott och i detta fall proteinpulver, är att inte överkonsumera. En grundregel skall vara att du ska ha en god och hälsosam kost och inte endast äta kosttillskott. Du kan helt enkelt tänka att kosttillskott endast ska vara ett komplement till din vanliga kost.

Om vi tar mig själv som exempel, jag tränar ca 5-7 gånger per vecka vilket i vissa ögon ses som ganska mycket. På morgonen tar jag en proteinshake direkt när jag går upp för att få igång kroppen (då jag inte är mycket av en frukostmänniska), därefter äter jag oftast lite gröt med några bär på. Efter träningen på kvällen så tar jag även då en proteinshake för att musklerna snabbt ska få tillgång till de viktiga aminosyrorna. Detta innebär att jag dricker ca 10-14 proteinshakes i veckan. Alla dessa shakes är självklart baserade på proteinpulver.

Hoppas att artikeln hjälpte dig! För att kunna välja vad som passar just dig så rekommenderar jag en artikel vi skrev för några veckor sedan. Du hittar den här.

// Mange, Ekoträning.se

Vi rekommenderar

Inga resultat hittades.

Föregående inlägg
Madde Nilsson – Växjös Starkaste Kvinna!
Nästa inlägg
Ökad muskelmassa och bättre explosivitet med kreatin

Related Posts

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fill out this field
Fill out this field
Ange en giltig e-postadress.
You need to agree with the terms to proceed

Meny